Marketing
Terwijl jij onderneemt kunnen zowel de markt als jouw eigen ondernemersbehoefte veranderen. De kans is groot dat er een marketingbehoefte ontstaat. Wie op wil vallen tussen alle concurrentie, zal onderscheidend moeten zijn. Waar maak jij het verschil? En hoe vertaal je dat dan op een onderscheidende manier in de markt?
Marketing bestaat voor mij niet uit slimme trucjes en snelle winsten. Marketing is voor mij een duurzaam effect, gecreëerd middels oplossingen die in lijn liggen met de missie van de ondernemer. Is die missie niet helder? Dan zit daar initieel de grootste groei. Is de missie helder? Dan kunnen we doelgroepen scherper definiëren en is marketing communicatie krachtiger in te zetten en zullen klanten bewuster kiezen voor jou!
Ik heb meermaals als een soort van externe marketingafdeling gewerkt voor lokale supermarkten, enkele tankstations en diverse horecabedrijven. Op dit moment doe ik dat nog steeds met veel plezier voor Buijtels Buitengewone Tuinen. In nauwe samenwerking met dit bijzondere hoveniersbedrijf heb ik het talent en de kracht van het bedrijf zichtbaarder kunnen maken. Potentiële klanten zijn hierdoor met een andere blik gaan kijken naar het bedrijf. Met andere resultaten als logisch gevolg.
Ik zie marketing als een oneindig proces dat almaar in ontwikkeling blijft. De markt verandert, technologieën veranderen, de economie beweegt en mensen staan al helemaal niet stil. Het heeft allemaal invloed op de afstemming tussen jouw bedrijf en de doelgroep. Mijn marketing aanpak verloopt grofweg volgens de volgende structuur:
Fase 1. Inventarisatie
Een gedegen inventarisatie heeft bepalende invloed op een efficiënte werkwijze en leidt uiteindelijk tot het grootste effect van de te ondernemen acties. Enorm belangrijk, maar desondanks vaak een ondergeschikt gedeelte, omdat het geen direct zichtbaar resultaat oplevert.
Fase 2. Plan van aanpak
Okay, we hebben nu inzicht en wetenschap. Maar hoe gaan we hierop anticiperen? Dit gaan we visueel maken zodat voor iedereen duidelijk is waar, wanneer en op welke manier we in actie komen.
Fase 3. Actie
Fase 1 & 2 zijn onmisbaar om doelgericht actie te ondernemen. Ze zijn echter waardeloos als daadwerkelijke actie ontbreekt.
Tijd om in actie te komen?
Klik hier en neem een kijkje op de over mij pagina. Kansen zijn in overvloed aanwezig het is aan jou om ze te grijpen! Soms is gewoon even sparren al voldoende en volstaat één gesprek prima, soms is er meer voor nodig. Denk aan een brainstormsessie waarin we tot nieuwe inzichten komen, waar je in je bedrijf mee aan de slag kan. Of is er juist behoefte om dingen uit handen te geven? Zoals de creatie van aansprekende teksten en foto’s of optimalisatie van de online kanalen. In beide gevallen kun je bij mij of een van mijn samenwerkingspartners terecht. We hebben tenslotte meer hersenen en talenten om ons heen dan in onszelf. Dus laten we een copywriter de teksten creëren en een fotograaf aansprekende beelden vastleggen.